۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۹:۳۴

سفیر اندونزی در گفتگو با مهر:

ایران جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی اندونزی دارد/نظم امنیتی آسیا متفاوت از دیگر مناطق جهان است

ایران جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی اندونزی دارد/نظم امنیتی آسیا متفاوت از دیگر مناطق جهان است

سفیر اندونزی در تهران با اشاره به رقابت چین و آمریکا در آسیا و اقیانوسیه مدل نظم امنیتی این منطقه را متفاوت با دیگر نقاط جهان خواند.

دیان ویرنگحوریت سفیر اندونزی در تهران امروز در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری مهر به تشریح رقابت های آمریکا و چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه پرداخت.

وی علت تلاش آمریکا برای یافتن شرکای جدید در این منطقه را ناشی از منافع ملی آمریکا و رقابت این کشور با قدرت نوظهور جهانی یعنی چین دانست.

سفیر اندونزی با اشاره به تنوع فرهنگی و مذهبی و قومیتی در آسیا تعریف یک مدل امنیتی منسجم مثل آنچه که در اروپا وجود دارد را برای کشورهای این منطقه از جهان سخت خوانده و گفت به همین علت در حوزه دریای چین برخی کشورها خود را در کنار آمریکا قرار می دهند و عده ای دیگر متفاوت عمل می کنند.

 

وی همچنین درباره روابط ایران و اندونزی گفت: ایران در سیاست خارجی ما جایگاه ویژه ای دارد.

آقای ویرنگحوریت با اشاره به نزدیکی سیاسی دو کشور ایران و اندونزی تصریح کرد: ایران و اندونزی می توانند نیازهای همدیگر را به عنوان دو کشور مستقل عضو جنبش عدم تعهد تامین کنند.

وی یکی از عوامل موجود بر سر راه توسعه همکاری های تجاری دو کشور را ناشی از عدم شناخت تجار دو طرف از ظرفیت های همدیگر دانسته و ابراز امیدواری کرد با لغو تدریجی تحریم های ایران روابط اقتصادی دو کشور هرچه بیشتر توسعه یابد.

مشروح این گفتگو متعاقبا منتشر خواهد شد.

کد خبر 2357456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha